HEIM MidZomerNachtsDroom

William Shakespeare schreef zijn komedie Een Midzomernachtsdroom in 1600. Niet alleen is het toneelstuk vele malen opgevoerd, ook heeft het geleid tot talloze speelfilms, romans, televisiebewerkingen, opera’s en musicals.

_MG_9538_MG_9682_MG_9630

Thematiek

In Een Midzomernachtsdroom belanden de personages in een droomwereld waar hun alledaagse zekerheden wankelen. Er is iets vreemds aan de hand met de tijd, het is onduidelijk wie wie is en de geldende mores in de liefde voldoen niet meer. Ook verwijst het stuk zelf naar het medium theater, de illusie van werkelijkheid op het podium. Acteurs spelen een toneelstuk in een toneelstuk en benoemen dat ze acteurs zijn. De kwaliteit van hun spel is echter zo slecht dat hun pogingen om een gespeelde werkelijkheid te tonen van elke illusie wordt ontdaan.

In het stuk vervaagt de scheiding tussen fantasie en werkelijkheid. Welke zekerheden zijn er eigenlijk? Waarop is dat vertrouwen gebaseerd? Wat is waar en wat is nep? En wat is er allemaal mogelijk als zekerheden schijn blijken en dromen echter dan gedacht?

Shakespeare’s stuk is actueler dan ooit. Wat ooit gold als houvast, stort ineen. Huizenprijzen blijken drastisch te kunnen dalen, pensioenen slinken, ontslagen vallen. Banken en zelfs landen moeten financieel van de afgrond worden gered. Zou zoiets concreets als de euro er straks nog zijn?

Dit voorjaar wil HEIM deze twijfels en de schuivende (on-)zekerheden aansnijden met buurtbewoners. Niet met een voorstelling over de recessie of het tanend geloof in de politiek, maar met de sprankelende, romantische komedie van Shakespeare, middenin de wijk. Spelers uit de buurt, professionele acteurs en amateurs van alle leeftijden, bewerken het stuk onder begeleiding van het HEIM-team. Samen onderzoeken zij hoe werkelijkheid en illusie in hun dagelijks leven in elkaar grijpen. HEIM MidzomerNachtsDroom is een theatrale achtbaan waarin zekerheden onderuit gaan en de droom van het onmogelijke uitbundig wordt gevierd. Het stuk schakelt tussen toneelspel en het spel van het leven. Ondertussen drijft de liefde de personages tot wanhoop of geluk.

Decor

De vervagende grens tussen droom en realiteit komt ook terug in het decor. Stap voor stap zal het Steve Biko-plein veranderen in een tijdelijk theater, vormgegeven door bewoners en het HEIM-team. Tussen de basketbalpalen en speeltoestellen duiken grote houten kisten op, de bakens voor de buurtevenementen DagDroomDoeDagen en de RealiteaY’s. Samen zullen de kisten een decorwand vormen met verschillende niveaus en podia.

Met deze versie van Shakespeares komedie stapt HEIM in de traditie van het bespelen van het stadsplein. Het was Shakespeares voorkeur midden op de dag op pleinen en markten te spelen om zo optimaal contact tussen spelers en publiek te bereiken.

Comments are closed.